sr2logo
Play gra na Klienta! - Strony Rynku

Play gra na Klienta!

16 marca 2015 roku Play, najszybciej rozwijający się operator w Polsce, obchodził już swoje 8. urodziny. Przez te kilka lat Play przekonał do swoich usług 12,7 mln klientów. Ten krótki, jak na operatora telekomunikacyjnego, czas to szereg sukcesów, ale przede wszystkim szereg zmian, na których skorzystali wszyscy klienci usług operatorów telefonii komórkowej.

plKiedy w 2007 roku na rynek „nadchodził 4-ty”, niewielu dawało szansę na znaczący sukces. Niewielu wierzyło, że uda się utrzymać na równo podzielonym przez dotychczasowych graczy rynku. Niecałą dekadę później sytuacja wygląda zgoła inaczej. Nikt znaczący nie „nadszedł”, nie ma też „czwartego”. PLAY stał się pełnoprawnym, pierwszoligowym graczem na rynku telekomunikacyjnym, a niegdysiejsza „Wielka Trójka” przekształciła się w „Wielką Czwórkę”.

W centrali firmy na warszawskim Mokotowie kolejne kamienie milowe (a właściwie powinno się powiedzieć milionowe) wyznaczają okolicznościowe koszulki przygotowywane z okazji przekroczenia kolejnych milionów klientów korzystających z usług fioletowego operatora. Podobnie historię rynku telekomunikacyjnego od 2007 roku można opisywać następującymi po sobie rewolucjami i innowacjami wprowadzanymi przez Play.

Zaczęło się od upowszechnienia wśród polskich konsumentów korzystania ze smartfonów. Bezprecedensowa i unikalna akcja „Testuj Smartfona”, która pozwalała na bezpłatne korzystanie ze smartfona Huawei Ideos U8500 pokazała wielu Polakom, że nie taka technologia straszna, jak ją malują, a i ten nowy operator komórkowy to nie żadna wydmuszka. Projekt okazał się skuteczny na obu płaszczyznach – do Play napływają nowi klienci, a smartfony stanowią ok. 90% sprzedawanych telefonów.

Jak wiadomo smartfon bez Internetu to jak bolid Formuły1 bez paliwa. Bez połączenia z siecią w zasadzie spełnia on podobne funkcje co klasyczne telefony i nie sposób docenić wszystkich jego zalet. Dlatego też Play od początku promował korzystanie z dostępu do WWW, czy to w smartfonie, czy przez Internet mobilny z użyciem modemu. Efekty takiego podejścia widać nawet dziś, kiedy klienci Play mają największy udział w ruchu internetowym spośród klientów telekomów, a już ponad 60% z tej transmisji danych odbywa się przy użyciu najlepszej dostępnej technologii, czyli
4G LTE.

4G LTE stało się zresztą symbolem kolejnej zmiany. Play, jako jeden z liderów dostępu do szybkiego Internetu mobilnego, od samego początku tej technologii w Polsce stawiał na jej dynamiczny rozwój. W ciągu półtora roku zasięgiem 4G LTE zostało objętych ponad 75% populacji kraju, wolumen przesyłanych danych wzrósł kilkukrotnie, a dostęp do tej technologii stał się jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze operatora telekomunikacyjnego.

Play nie pozostawał i nie pozostaje jednak tylko operatorem od nowinek w technologii. Historia najmłodszego z tzw. operatorów infrastrukturalnych (czyli posiadających własną sieć) jest wręcz naszpikowana nowościami i przełomami także w zakresie oferty. Już w swoich pierwszych taryfach Play proponował klientom nieznane im na ten czas rozwiązania. Klienci ofert abonamentowych mogli za darmo dzwonić do wszystkich numerów wewnątrz sieci – to nic innego jak Stan Darmowy, który niedawno powrócił do taryf Play. Z kolei klientom korzystającym z doładowań zaoferowano najniższą stawkę na rynku, w momencie wprowadzenia Play Fresh, czyli w 2009 roku, niewyobrażalnie konkurencyjne 0,29 zł za minutę połączenia. W większości ofert wszystkich operatorów ta cena utrzymuje się do dziś, co najlepiej świadczy o jej przełomowości – przez 6 lat na rynku telekomunikacyjnym zdążyło się zmienić prawie wszystko inne.

Kiedy na początku 2012 roku prawie cały kraj przygotowywał się do piłkarskiego Euro, Play zapoczątkował następną, trwającą właściwie do dziś rewolucję. Na rynku pojawiły się pierwsze oferty z nielimitowanymi rozmowami i SMS-ami, czyli Formuła 4.0. Wywołało to bodaj najszybsze zmiany w historii rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Rozwiązanie zaproponowane przez Play w iście ekspresowym tempie (kilkanaście godzin!) skopiowali konkurenci, w efekcie tzw. oferty „no-limits” stały się standardem na rynku. Jeśli przyjrzymy się oferowanym dzisiaj taryfom i pakietom, opierają się one właśnie na konstrukcji „bez limitów”. Oznacza to, że firmy albo oferują coraz więcej usług bez ograniczeń, albo korzystanie z takich funkcji staje się coraz tańsze.
Czas przed mundialem w Brazylii to debiut ofert grupowych – Formuły Rodzina i Formuły Komfort, które zaspokajają potrzeby nie tylko pojedynczych klientów, ale całych gospodarstw domowych bądź małych przedsiębiorstw. Podobnie, jak wspomniane wyżej rozwiązania, tak i Rodzina oraz Komfort pozwoliły klientom zaoszczędzić, a przy okazji w łatwiejszy sposób korzystać z usług operatora (np. przez otrzymywanie tylko jednej faktury za wszystkie numery).

Czy oferta i technologie to wszystkie nowości, które Play wniósł w polską rzeczywistość telekomunikacyjną? Absolutnie nie! Komercyjny start fioletowego operatora niemal zbiegł się z udostępnieniem opcji przenoszenia numerów między operatorami – czego Play był od samego początku gorącym zwolennikiem, wyznając wolność, także w aspekcie dowolnego decydowania o własnym numerze telefonu. To w Play klienci jako pierwsi mogli zapłacić za aplikacje zakupione do swoich smartfonów bez karty kredytowej, a to dzięki usłudze „Dopisz do rachunku Play”. Wreszcie Play wyznaczał trendy na polu komunikacji z klientami, czy to poprzez Blog Rzecznika Prasowego Marcina Gruszki, czy prężnie funkcjonujące profile na Facebooku, czy Forum Play. Nie sposób zapomnieć również o platformie komunikacyjnej opartej o celebrytów, która nie tylko pozwoliła Play stać się liderem pod względem komunikacji marki, ale także wyznaczyć nowy trend rynkowy – od czasu pierwszych reklam z gwiazdami, podobną strategię przyjęli pozostali duzi operatorzy.

Wszystkie wspomniane wyżej zmiany i rewolucje miały jeden wspólny mianownik – klienta. Nowe oferty, sposoby komunikacji czy rozwiązania technologiczne służą przede wszystkim trzem rzeczom: łatwości dla użytkownika, bliskości firmy i jej klienta oraz pokazaniu, że może być inaczej, lepiej i prościej. Za takie podejście Play został po raz kolejny doceniony przez Klientów i wyróżniony Laurem Klienta 2015. Dziękujemy!

Follow by Email
LinkedIn
Share